Inleiding Prediker (NBV)
Prediker is één van de wijsheidsboeken
Titel van het boek
De Hebreeuwse titel van het boek is Kohelet. In navolging van Luthers vertaling
Thema’s
Prediker bevat verschillende thema’s, die min of meer met elkaar samenhangen:
- De bekende woorden van Prediker 1:2 vatten een belangrijk thema samen: ‘Lucht en leegte, zegt Prediker, lucht en leegte, alles is leegte.’ Deze themawoorden worden herhaald in Prediker 12:8.
- De andere thema’s van het boek worden aangereikt in Prediker 1:3. De twee belangrijkste zijn de vraag naar de zin van het leven en de vraag naar wat de mens het beste kan doen om gelukkig te worden.
- Een ander belangrijk motief is het de kringloop van de tijd en de natuur. Er gebeurt nooit iets nieuws, alles gaat maar door.
Het boek is op allerlei verschillende manieren uitgelegd. Sommigen zien Prediker als een diepgelovige man, anderen zien hem als een scepticus, een pessimist of een agnosticus.
Kenmerken
Prediker is inhoudelijk en stilistisch interessant. Het boek bevat drie poëtische passages:
- ‘Lucht en leegte’ (Prediker 1:2-12);
- ‘Alles heeft zijn tijd’ (Prediker 3:1-8) en
- ‘Gedenk je schepper in je jeugd’ (Prediker 12:2-8).
Deze passages spelen een belangrijke rol, omdat ze het zogenaamde ‘cyclusmotief’ uitdrukken: de kringloop van de tijd en de natuur.
Maar ook het proza in het boek heeft poëtische kenmerken zoals ritme, parallellisme
Plaats in de Bijbel
In veel bijbeluitgaven behoort Prediker tot de poëtische boeken.
In de Hebreeuwse Bijbel maakt Prediker als één van de vijf feestrollen
Genre
Prediker behoort tot de zogeheten wijsheidsliteratuur
Canon
Het boek Prediker is vanwege de sceptische inhoud pas laat toegelaten de canon
Uiteindelijk is het boek opgenomen om twee redenen: de traditionele opvatting dat Salomo
Datering
Het is moeilijk vast te stellen wanneer en door wie het boek Prediker geschreven is.
Traditionele datering
Het opschrift in Prediker 1:1 schrijft het boek toe aan een zoon van David
Moderne datering
De meeste wetenschappers dateren Prediker tegenwoordig tussen de zesde en de derde eeuw voor Christus.
Vanwege invloeden van het Aramees
Zeker is dat de schrijver van het deuterocanonieke bijbelboek Wijsheid van Jezus Sirach (dat geschreven is omstreeks 190 voor Christus) Prediker kende en gebruikte.
Hoogstwaarschijnlijk is het boek in Jeruzalem geschreven.
Opbouw
Bijbelwetenschappers zijn het fundamenteel oneens over de vraag hoe het boek moet worden ingedeeld. Mogelijk is Prediker deels door toeval ontstaan en deels door het associatief combineren van losse uitspraken en beschouwingen.
Indeling
Het enige zekere lijkt te zijn dat het boek begint met een opschrift (Prediker 1:1) en eindigt met een naschrift (Prediker 12:9-14). De praktisch identieke verzen 1:2 en 12:8 vormen een inclusie. Het is de omraming van het eigenlijke boek, dat eindigt zoals het begonnen is.
De structuur van het boek is weinig uitgebalanceerd. Het ontbreken van een heldere opbouw past bij de boodschap van Prediker, die zichzelf voortdurend lijkt tegen te spreken. Herhaaldelijk staat de lezer voor de vraag wie er aan het woord is: Prediker of degene die hij bestrijdt?