Handelingen 9:32-42 – Preekinspiratie


Klik hier om de passage te lezen in de NBV21
Waar gaat het om in dit gedeelte?
Bekijk de video
met Giel Schormans, predikant voor het beroepingswerk in de Protestantse Kerk
Lees hier de tekst van de video
Handelingen 9:32-42 – Giel Schormans – De onrustige voeten van de apostel
Komende zondag is het roepingzondag in de protestantse kerk en ook in de rooms-katholieke kerk. Vanuit dat perspectief kijk ik graag met je naar de tekst Handelingen 9 de verzen 32 tot en met 42. En daarbij een paar observaties.
Het eerste wat mij opviel was de enorme dynamiek die in dit gedeelte zit. Petrus is onderweg van plek naar plek, van Lida naar Joppe. En later zal hij naar Cesarea gaan. Je zou dat onrustige voeten van de apostelen kunnen noemen. En door in beweging te komen groeit hij ook en verandert hij ook. En komt hij iets op het spoor van de grensverleggende liefde van Christus.
Dat inspireert mij in dit gedeelte: het transformatieve, maar ook het grensverleggende van de roeping tot het ambt als predikant of als je werkzaam bent als kerkelijk werker. Het brengt je nog eens ergens en je ontdekt ook iets gaande weg van wie God is. En ook dat je soms de verrassende ontdekking hebt dat je komt als geroepen, dat je nodig bent en dat God door mensen heen werkt als Petrus, jij jou en mij.
Beweging dus aan de andere kant ook stilstand. Eneas, al 8 jaar verlamd. Tabita, gestorven. Kern van dit gedeelte is eigenlijk de beweging van Pasen die vanuit Jeruzalem uitstroomt de wereld in. Zoals Jezus ook had gezegd: “Jullie zullen mijn getuigen zijn in Jeruzalem, in Judea, Samaria tot aan de einde van de wereld.” Nou, dat die beweging de wereld nu ingaat en dat hij sterker is dan alles wat het leven tot stilstand brengt. Eneas krijgt nieuwe kracht. Tabita wordt opgewekt. Die beweging van de geest is hier zichtbaar.
En dit gedeelte lijkt een soort overgang te zijn naar hoofdstuk 10. En het lijkt alsof Petrus in dit gedeelte daar ook wordt voorbereid waar hij bij Cornelius terechtkomt in het huis van een Romein. En dan blijkt dat de grens tussen Jood en heiden wordt geslecht. Ook Cornelius ontvangt de Heilige Geest. Samaria is een grensgebied. De mensen in dit gedeelte zijn joodse mensen die Griekse namen dragen. Dus het lijkt alsof in dit gedeelte Petrus eigenlijk stapje voor stapje ook over zijn eigen grenzen wordt geduwd, richting daar waar de geest hem hebben wil.
Ik zei al, dat vind ik ook een inspirerend iets, dat grensverleggende ook van het ambt. Dat je soms gebeld wordt om ergens heen te gaan. dat een beroepingscommissie komt. Je geeft er gehoor aan en opeens ben je op een plek waar je misschien niet per se wilde wezen, maar waar je misschien wel nodig bent.
Vier karaktertrekken van Petrus vallen mij op. Hij is beschikbaar, hij is flexibel. Hij is afhankelijk. Hij bidt voordat hij Tabita een woord toevoegt. En hij is bescheiden. ‘Eneas Jezus genees je.’ En dat is eigenlijk een hele andere Petrus dan die we tegenkomen voor Pasen waar hij veel meer de regie wil houden.
Ook dat is blijkbaar iets van het ambt vanuit die vier perspectieven te leven. Bescheiden beschikbaar, flexibel en ook gehoorgevend aan datgene wat wat op je afkomt, betekent dus ook dat je het niet in eigen kracht hoeft te doen.
We komen Petrus tegen en zijn roeping die is er ter ondersteuning van de gemeente. Ze worden de heiligen genoemd. Nou, heiligen zijn in de Bijbel mensen die apart zijn gesteld tot een dienst. Dus de gemeente heeft haar eigen roeping en Petrus roeping is om die roeping te ondersteunen. Hij maakt een pastorale rondreis, een soort visitatie en verkondigt het evangelie.
En we zien dat dat evangelie vrucht draagt in levens van mensen als Tabita. Haar naam wordt ook genoemd. En dat is ook prachtig. In de meeste antieke schriften komen gewone mensen helemaal niet voor. Alleen de halfgoden en de en de echte ja helden zeg maar. In het evangelie komen we mensen tegen als Tabita. Mensen die in stilte eigenlijk veel goeds doen. En Tabita is voor mij een soort ja eerbetoon zou je kunnen zeggen hè. Dat een naam genoemd wordt voor al die gemeenteleden die een maaltijd rondbrengen, een bezoekje brengen, die gewoon in stilte doen wat er gedaan moet worden.
Ze is leerling, dat betekent ook iets dat de gemeente leerling mag zijn. En tegelijkertijd in wat ze doet representeert ze ook iets van de diagonale roeping van de kerk. Dat is ook mooi in dit gedeelte, het apostolaat en het diaconaat dat bij elkaar komt.
Laatste punt wat mij opviel wat ik ook erg mooi vind in dit gedeelte is het geloof van de gemeente. Petrus wordt geroepen terwijl Tabita al gestorven is. Nou, Martha en Maria roepen Jezus terwijl Lazarus nog leeft. Ja, uit die roep zeg maar klinkt een enorm geloof en ook een enorme verwachting. De gemeente heeft daar al kennis van het paasgeloof van Elia en Elisa en en Jezus die opgewekt werd uit de dood en die dat geloof wordt niet beschaamd.
Roeping tot predikant, werkzaamheid als kerkwerker vraagt eigenlijk om een bedding van geloof waarin het kan functioneren. En het mooie aan het predikantschap vind ik zelf is dat je soms merkt dat het geloof van de gemeente beschamend veel groter is dan je eigen geloof, maar dat je ook door het geloof van de gemeente zelf wordt opgebouwd. Mooi als je dat mag ervaren.
Ter inspiratie: In dienst van God
Hoe werkt Gods roeping in het leven van Petrus en Tabita? Petrus reist door Judea om de gemeente te ondersteunen. Zijn roeping als apostel betekent dat hij in beweging blijft, op zoek naar waar hij van dienst kan zijn. Hij treft ene Eneas aan, die al acht jaar verlamd op bed ligt. Hoewel zijn situatie uitzichtloos is, wordt hij door Jezus genezen, een teken dat Gods koninkrijk doorbreekt. Petrus zet het werk van Jezus voort in steeds bredere kringen rond Jeruzalem.
Tabita, een volgeling van Jezus, is ook geroepen door de Heer, maar is op een andere manier van betekenis. Zij is kennelijk bemiddeld en helpt de mensen om haar heen door haar dagelijkse inzet voor de armen en weduwen, in navolging van Jezus’ onderwijs (Lucas 6). Tabita’s werk laat zien dat roeping niet alleen gaat om apostelen en vergelijkbare leidersfiguren. Het werk voor de mensen die dat het meest nodig hebben, raakt het wezen van de kerk. Haar dood brengt dan ook veel teweeg bij de gemeenschap, waar men mensen op pad stuurt om Petrus te vragen om te komen. Petrus’ opwekking van Tabita, dat overeenkomsten heeft met de wonderverhalen van Elia, Elisa en Jezus, toont Jezus’ macht over leven en dood. Petrus laat zijn geestelijke afhankelijkheid zien door knielend te bidden.
Dit raakt ook aan de kerk vandaag. Wie zijn de Tabita’s in onze kerk, die door veel goeds te doen de meest kwetsbare mensen helpen? Waar komen wij verlamden tegen, mensen met uitzichtloze situaties, en wat kunnen wij voor het betekenen? Op welke manier kunnen wij door de kracht van Jezus mensen tot leven roepen, de verdrukten op laten staan? Uitzichtloze situaties belemmeren God niet om iets nieuws te scheppen.
Uitgelicht
Opvallend in deze passage zijn de parallellen tussen de opwekking van Tabita en de wonderen van Elia en Elisa: een goeddoende vrouw sterft, wordt in een bovenvertrek opgebaard en komt door gebed weer tot leven. Dit plaatst Petrus’ handelen binnen een bredere Bijbelse traditie en laat zien hoe hij in de lijn van de profeten staat, terwijl hij tegelijkertijd het werk van Jezus voortzet.
Meer weten?
Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage?
Op deze pagina
Hier
En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier
Handelingen-serie (8 items) - De kerk in beweging
Op deze pagina:
... vind je in video-vorm en tekst inspiratie voor de preek verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.
Petrus is op weg door Israël en geneest Eneas en wekt Tabita, een vrouw die veel betekent voor haar gemeenschap, op uit de dood, waardoor velen tot geloof komen
Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.
