Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap
13 mei 2025Rieuwerd Buitenwerf

Een stille revival in Nederland en Vlaanderen?

Wie goed om zich heen kijkt, ziet het: er is inderdaad een nieuwe interesse in geloof en kerk bij de jongste generaties. Dat gebeurt niet alleen in evangelische gemeenten of oosters-orthodoxe kerken (dat was in november al in het nieuws) maar ook in de gevestigde kerken, protestants en katholiek. Staan we aan de vooravond van een revival in het christendom in het Westen?

Op zondag 13 april organiseerden jongeren uit de Protestantse Kerk in Leiden (waar ik kerk) een lokale versie van The Passion. Ze hadden in de stad filmpjes opgenomen met het Paasverhaal, en speelden met een band bijpassende liedjes op een klein poppodium. De zaal zat goed vol. Er waren ook diverse mensen op afgekomen die normaal nooit naar een kerk gaan. Ook jongeren die, schijnbaar uit het niets, waren komen aanwaaien bij het jongerenwerk van de kerk. Ik ontmoette ze na afloop; ze waren erg enthousiast over de avond en ze stelden vragen over geloof en kerk die de aanwezige kerkgangers in jaren niet gekregen hadden.

Kentering

De godsdienstsociologen achter God in Nederland 2025 geven aan dat we geen voorbarige conclusies moeten trekken. Cijfermatig is er nog geen sprake van een trend, alleen van mogelijke kentering van een steeds verder dalend patroon. Maar in Engeland is er wel degelijk een significante stijging van het aantal twintigers dat de kerk bezoekt en met geloof bezig is. Het onderzoek van het Britse Bijbelgenootschap, The quiet revival (zie kader), geeft daarvan een betrouwbaar beeld. Ook het wereldwijde Patmosonderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Gallup, laat zien dat de interesse in de Bijbel van de jongere generaties groter is dan we dachten. En dat in onze seculiere westerse context. Zien we in Nederland en Vlaanderen misschien het begin van een trend?

Laten we ons niet rijk rekenen, maar wél stilstaan bij dit bijzondere feit. Wie had gedacht dat we nu al een mogelijke kentering zouden zien in de secularisatie? Een Belgische pastoor vertelde me onlangs dat hij met een probleem zat dat hij nooit eerder had gehad: er was zoveel vraag naar Bijbelkringen onder twintigers dat hij niet meer aan de vraag kon voldoen!

De scepticus in ons zal misschien zeggen: het komt allemaal door die sociale media, waar ultrarechtse types een cocktail mengen van nationalisme, traditionele rolpatronen en vromigheid. Daar zit vast een kern van waarheid in. Maar laten we de Heilige Geest niet onderschatten – die laat zich niet remmen door nationalisten aan de ene kant en door sceptici aan de andere kant. Een migranten-voorganger waarschuwde me eens dat de Geest niet netjes binnen de kaders werkt. Het gaat niet zoals we verwachten. Het enige wat we kunnen doen is ons openstellen en onze ogen open houden.

Inspelen op een nieuwe situatie

De genoemde onderzoeken tonen óók de realiteit die we al jaren kennen: de kerkgang daalt, de interesse in Bijbel en geloof neemt af en de gemeenschappen slinken. Kortom: de secularisatie is onverminderd sterk aanwezig in onze samenleving. Seculier gedachtegoed bepaalt wat mainstream is. Toch voelt het nu anders dan in 2016, toen het vorige onderzoek van God in Nederland verscheen. Er is iets gaande waar we het niet verwacht hadden. Ik vind het hoopgevend.

Op 20 mei aanstaande vertellen we als NBG meer over het Patmosonderzoek en wat de cijfers voor Nederland betekenen. Belangstellenden kunnen zich hier registreren:

Zelf gaan we als Bijbelgenootschap in de komende jaren aan de slag met de vraag: Wat hebben nieuwe, jonge geïnteresseerden nodig om de Bijbel te ontdekken?

Natuurlijk ben ik nu al benieuwd naar het volgende onderzoek. Ik hoop dat zich dan wél onmiskenbaar een trend aftekent. En nog benieuwder ben ik naar nieuwe, ongetwijfeld onverwachte en verrassende, ontmoetingen met jonge mensen die kennis aan het maken zijn met Bijbel en geloof!

Rieuwerd Buitenwerf, directeur Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

The Quiet Revival: Gen Z leidt tot stijging in kerkbezoek

Het verval van de kerk in Engeland en Wales is niet alleen gestopt, maar de kerk groeit ook nu Gen Z een opwindende ommekeer in kerkbezoek leidt.

Gerelateerde berichten

De Bijbel in Nederland

‘In de gesprekken met jonge mensen in Amsterdam heb ik de Bijbel herontdekt in zijn complexiteit, maar ook in zijn zeggingskracht.’ Deze uitspraak van Bas van der Graaf siert de omslag van de bundel ‘De Bijbel in Nederland’, een gezamenlijk project van het Nederlands Bijbelgenootschap en de PKN. 

Het citaat van Bas van der Graaf vat twee waarnemingen samen die regelmatig terugkeren in de bundel: de Bijbel is geen makkelijk leesvoer, maar blijkt zijn lezers toch steeds weer te voeden, soms op heel verrassende manieren.

Dat de Bijbel complexe materie is, en dus niet zondermeer begrijpelijk of relevant voor de 21e-eeuwse lezer, zal niemand verbazen. Of toch wel? Het is misschien veelbetekenend dat ook – of juist – een doorgewinterde theoloog en predikant opnieuw wordt verrast door de complexiteit van dit oeroude boek. En juist in gesprekken met minder ingewijden, door hun ‘naïeve’ vragen en oprechte verbazing, komt die complexiteit aan het licht. Zo laten de ervaringen van Bas van der Graaf en anderen zien. Ook geroutineerde Bijbellezers blijken er soms ideeën op na te houden over wat er staat, of niet staat, die bij nader inzien niet overeenkomen met de werkelijkheid. De teksten blijken weerbarstiger en ruwer dan we hadden gedacht. Ze zijn, zoals Désanne van Brederode het in haar bijdrage verwoordt, vol ‘tegenstrijdigheden en paradoxen, gelaagdheid, raadsels en ongerijmdheden’. Interessant is dat verschillende auteurs de vervreemding die de Bijbel kan oproepen juist positief waarderen. Juist door zijn vreemdheid biedt de Bijbel een ander perspectief dan het heersende perspectief op de werkelijkheid, zo betoogt Erik Borgman. Een perspectief dat we dringend nodig hebben.
 
Om de Bijbel die rol te laten spelen, moet wel een brug worden geslagen tussen de mensen van nu en de teksten van toen. Een veelgelezen woord in dat opzicht is ‘context’: niet alleen de oud-oosterse en hellenistische context waarin de Bijbel is ontstaan, maar vooral de context van de huidige lezer. ‘Zonder context geen betekenis’, zo zou je de bijdrage van Peter-Ben Smit kunnen samenvatten. En Willemien van Berkum, Inge Landman en Jacobine Gelderloos delen hun ervaringen met Bijbellezen waarbij de maatschappelijke en persoonlijke context van de lezer een expliciete rol speelt. Hoe zit ik hier? Wat neem ik mee? Waar herken ik mezelf in het Bijbelverhaal? En waar tilt het verhaal me juist boven mezelf uit? Welke nieuwe inzichten ontstaan uit dit samenspel tussen tekst en context, en tot wat voor acties word ik aangemoedigd? Contextueel Bijbellezen staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar de verschillende bijdragen laten zien dat deze benadering op z’n minst het etiket good practice verdient als het om de brugfunctie tussen oude tekst en nieuwe lezer gaat. Ik sluit met een citaat van Ad van Nieuwpoort:

Lees meer
Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons