Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Lucas 16:19-31 – Preekinspiratie

Klik om deze passage te lezen in de NBV21

Waar gaat het om in dit gedeelte?

Bekijk de video

met Dr. Rieuwerd Buitenwerf, directeur Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Lees hier de tekst van de video

Blijf op de hoogte

Wil je een seintje ontvangen wanneer er nieuw materiaal online staat?

Ter inspiratie: Overbrug de kloof terwijl het nog kan

Het verhaal van de rijke man en Lazarus is gericht aan rijke mensen. Maar wie zijn dat? Mensen met heel veel geld en bezit, natuurlijk. Maar vergeleken met de rest van de wereld heeft de meerderheid het in Nederland erg goed. Tegelijk heb je daar niet veel aan als je hier woont en niet rond kan komen. Dan herken je je meer in Lazarus en kun je Jezus’ kritiek op geldzucht bijvallen.

De gelijkenis houdt rijke mensen een spiegel voor. In de rijke met zijn purperen kleding en fijn linnen kunnen we onze westerse wereld van luxe, status en overconsumptie herkennen. Tegenover hem staat Lazarus – opvallend genoeg de enige figuur in Jezus’ gelijkenissen met een naam. Zijn naam betekent ‘God heeft geholpen’. Als die betekenis meespeelt, schuurt dat met zijn situatie. Liggend bij de poort maakt Lazarus de scheiding tussen twee werelden zichtbaar.

Zoals later blijkt, kent de rijke Lazarus' naam. Hij was zich bewust van zijn bestaan, maar koos ervoor hem niet te zien. Hij was onverschillig. Hij was gewend geraakt aan de arme bij zijn poort.

Dan volgt de radicale omkering die Lucas door zijn hele evangelie benadrukt. Na de dood vindt Lazarus rust ‘aan Abrahams hart’, terwijl de rijke in de onderwereld gekweld wordt. De poort die een overkomelijke scheiding tussen hem en Lazarus vormde, is een onoverbrugbare kloof geworden.

‘Stuur Lazarus,’ smeekt de rijke, nog steeds vanuit een houding die Lazarus als ondergeschikte ziet. Maar de economie van Gods koninkrijk werkt anders. Het is de omkering waar Maria al over zong: ‘Heersers stoot Hij van hun troon, en wie gering is geeft Hij aanzien’ (Luc. 1:52).

De kloof tussen rijk en arm is nog steeds actueel. De rijke in deze gelijkenis is niet per se een eendimensionaal monster, maar ook een product van zijn systeem. Zo zitten ook wij vast in een economisch systeem, waarin de een te veel krijgt en de ander te weinig. De rijke man slaagde er niet in de barrières te doorbreken die hem scheidden van de nood aan zijn poort. Hij bleef doof voor het appel dat van de situatie van Lazarus uitging.

Horen wij, als wij ons bij de rijken rekenen, dat wel? Herkennen wij de ‘Lazarussen’ aan onze poorten? En bovenal: gaan we doen wat God wil, de naaste liefhebben en de behoeftigen ruimhartig steunen? Jezus Sirach zegt: ‘Water blust een laaiend vuur, mededogen [of: ‘aalmoezen geven’] verzoent je zonden’ (Sir. 3:30). Zullen er in het laatste oordeel armen zijn die kunnen getuigen dat wij onze rijkdom niet voor onszelf gehouden hebben?

God vindt het niet goed dat mensen rijkdom voor zichzelf houden. In Gods nieuwe wereld is er geen strijd om het bestaan, maar rust ‘aan Abrahams hart’. Delen staat centraal. Of je arm of rijk bent doet er niet meer toe, iedereen krijgt genoeg. Hoe kan Gods nieuwe wereld gestalte krijgen in onze geloofsgemeenschappen?

Uitgelicht

De rijke man kent Lazarus’ naam, maar kiest ervoor hem niet te zien en voorbij te gaan aan zijn lijden. Rijkdom voor jezelf houden in plaats van vrijgevig delen met wie het nodig hebben, is bewuste onverschilligheid.

Meer weten?

Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage?

Op deze pagina vind je aantekeningen bij de tekst en meer informatie over de opbouw en context.

Hier lees je (als je bent ingelogd) deze tekst in verschillende vertalingen.

En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier de passage in verschillende vertalingen met aantekeningen (tip: zet bij ‘Persoonlijk’ ‘Toon voetnoten’ en ‘Toon verwijzingen’ aan).

Op deze pagina:

... vind je in video-vorm en tekst inspiratie voor een preek verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.

Jezus zet in dit gedeelte de arme Lazarus centraal. Die blijkt in dit leven onzichtbaar voor de rijke man, maar wordt in Gods Koninkrijk juist troostrijk opgevangen.

Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons