Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Lucas 10:25-37 – Preekinspiratie 

Klik om deze passage te lezen in de NBV21

Waar gaat het om in dit gedeelte?  

Bekijk de video

met ds Gert van de Meeberg, protestantse gemeente De Rank, Nieuw-Vennep

Lees hier de tekst van de video

Blijf op de hoogte

Wil je een seintje ontvangen wanneer er nieuw materiaal online staat?

Ter inspiratie: De overvallen man en de vraag naar het eeuwige leven 

In Lucas 10:25-37 stelt een wetgeleerde de vraag naar het eeuwige leven. Het is geen oprechte vraag maar een test. Toch gebruikt Jezus deze gelegenheid om een dieper inzicht te geven in wat het betekent om God en de naaste lief te hebben. In een wereld vol polarisatie en sociale bubbels confronteert dit verhaal ons met een radicale boodschap. Een man ligt hulpeloos langs de weg als slachtoffer van bruut geweld. De priester en de Leviet, representanten van het religieuze establishment, passeren hem zonder te helpen. Dan komt er hulp uit een onverwachte hoek: een Samaritaan, iemand uit een bevolkingsgroep waarmee men niet omging vanwege sociale en religieuze spanningen. In onze huidige maatschappij, waar sociale media ons vaak verder van elkaar verwijderen en waar politieke en religieuze tegenstellingen steeds scherper worden, daagt dit verhaal ons uit. Jezus laat zien dat het niet gaat om wie iemand is of tot welke groep iemand behoort, maar om wat iemand doet. De vraag "Wie is mijn naaste?" trekt grenzen. Jezus keert de vraag om naar "Wie heeft zich als naaste gedragen?" 

In een tijd van groeiende onverschilligheid en xenofobie nodigt dit verhaal ons uit om opnieuw na te denken over wie onze naasten zijn. Zijn het alleen mensen zoals wij, die onze taal spreken, onze waarden delen, of tot onze religieuze gemeenschap behoren? Of durven we, zoals de Samaritaan, de grenzen van onze comfortzone te overschrijden en barmhartigheid te tonen aan wie hulp nodig heeft, ongeacht afkomst of achtergrond? De slotwoorden ‘Doet u dan voortaan net zo’ vatten de boodschap samen. Het eeuwige leven is geen kwestie van theoretische kennis of religieuze etiketten, maar van praktische naastenliefde. Niet onze positie in de samenleving of religieuze status bepaalt wie we zijn voor God, maar of we liefde betonen aan wie op onze weg komt.  

Uitgelicht

Soms wordt gezegd dat de priester en de Leviet uit angst voor rituele onreinheid om de gewonde man heenlopen. Maar dat klopt niet. Zelfs de hogepriester mocht zich volgens rabbijnse bronnen verontreinigen door een lijk te begraven als niemand anders dat kon doen. Bovendien kwam de priester uit Jeruzalem, hij ging er niet naartoe. Het risico om door opgelopen onreinheid niet in de tempel dienst te kunnen doen, speelt hier dus geen rol. Hun nalatigheid kwam voort uit onverschilligheid of uit angst om zelf overvallen te worden.

Meer weten? 

Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage? 

Op deze pagina vind je aantekeningen bij de tekst en meer informatie over de opbouw en context. 

Hier lees je (als je bent ingelogd) deze tekst in verschillende vertalingen. 

En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier de passage in verschillende vertalingen met aantekeningen (tip: zet bij ‘Persoonlijk’ ‘Toon voetnoten’ en ‘Toon verwijzingen’ aan). 

Op deze pagina:

... vind je in video-vorm en tekst inspiratie voor de preek verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.

Met zijn vraag ‘Wie is mijn naaste?’ probeert de wetgeleerde Jezus een grens te laten trekken. Maar Jezus laat de vraag kantelen: ‘Wie is een naaste geweest?’ Dát is een vraag die tot handelen aanzet. Een naaste word je door concrete daden van barmhartigheid.

Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons