Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Lucas 16:1-17 – Preekinspiratie

Klik om deze passage te lezen in de NBV21

Waar gaat het om in dit gedeelte?

Ter inspiratie: Slimmer dan de wereld, trouwer dan de mammon

Jezus gebruikt een bijzonder voorbeeld: een oneerlijke rentmeester die op het punt staat ontslagen te worden. Deze man toont opmerkelijke vindingrijkheid. Hij zorgt ervoor dat hij straks ergens terecht kan door schulden kwijt te schelden. Zijn werkgever kan weinig anders dan hem prijzen voor zijn slimheid, ook al is hij er zelf slechter van geworden.

‘De kinderen van deze wereld gaan slimmer met elkaar om dan de kinderen van het licht.’ Dit is Jezus’ kernobservatie. Wereldse mensen begrijpen perfect hoe ze hun middelen strategisch kunnen inzetten voor hun toekomst. Ze denken vooruit, maken plannen, investeren in relaties die hun later van pas komen.

Jezus daagt zijn leerlingen uit: gebruik diezelfde strategische wijsheid, maar dan voor eeuwige doeleinden. ‘Maak vrienden met behulp van de valse mammon, zodat zij jullie ontvangen in de eeuwige tenten.’ Geld en bezit zijn per definitie bedrieglijk (‘vals’). Wie slim is gebruikt dit slechte toch voor iets goeds: relaties opbouwen die van eeuwige waarde zijn.

Jezus wil overigens niet dat we de oneerlijkheid van de rentmeester overnemen: wie onbetrouwbaar is in kleine dingen, kan ook niet vertrouwd worden met grote dingen. De rentmeester was slim, maar onbetrouwbaar. Gelovigen moeten beide zijn: slim én betrouwbaar. Ze moeten blijven opletten dat het geld het goede dient en niet andersom, zoals het eigenlijk altijd gaat: dat het geld zelf gediend wordt. Want: we kunnen niet tegelijk God en de mammon dienen—er moet een keuze gemaakt worden.

Lucas toont ons de reactie: de farizeeën, die geldzuchtig genoemd worden, honen Jezus. Zij staan voor iedereen met minder radicale opvattingen over geld. Dat houdt ons een spiegel voor. De houding tegenover geld onthult het hart—de mammon wordt gediend en dat wordt goed gepraat, maar God kent de werkelijke motieven.

Ten slotte maakt Jezus duidelijk dat zijn boodschap over de mammon niet betekent dat Gods wet wordt opgeheven. Integendeel: de oproep tot een andere omgang met bezit is de vervulling van wat God altijd al verlangde.

Deze passage roept op tot een bewuste, strategische omgang met geld en bezit, maar dan vanuit trouw aan God in plaats van eigenbelang—een trouw die geworteld blijft in Gods onveranderlijke woord.

Uitgelicht

Geld en bezit zijn per definitie bedrieglijk (‘vals’), maar kunnen wel gebruikt worden om relaties op te bouwen die van eeuwige waarde zijn.

Meer weten?

Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage?

Op deze pagina vind je aantekeningen bij de tekst en meer informatie over de opbouw en context.

Hier lees je (als je bent ingelogd) deze tekst in verschillende vertalingen.

En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier de passage in verschillende vertalingen met aantekeningen (tip: zet bij ‘Persoonlijk’ ‘Toon voetnoten’ en ‘Toon verwijzingen’ aan).

Op deze pagina:

... vind je inspiratie voor een preek, homilie of overdenking verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.

Lucas 16:1-17 gebruikt de omgang met geld als een röntgenfoto die het menselijk hart zichtbaar maakt. Zoals de rentmeester het geld van zijn baas gebruikt om vrienden te maken, roept Jezus op geld strategisch in te zetten voor eeuwige doeleinden. Geld is niet neutraal, maar vraagt een keuze: dien je God of de afgod mammon?

Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons