Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Filemon 1-20 – Preekinspiratie

Klik hier om deze passage te lezen in de NBV21

Waar gaat het om in dit gedeelte?

Bekijk de video

met Alex Noord, doopsgezind predikant te Haarlem

Lees hier de tekst van de video

Ter inspiratie: Midden in het leven

Hoe werkt de bevrijdende boodschap van het evangelie uit in het leven van alledag? Paulus’ Brief aan Filemon biedt een casus, rond de confronterende vraag: Wat betekent de bevrijding van het evangelie voor de slavernij? Je zou misschien verwachten dat Paulus, op basis van zijn radicale stellingname voor de gelijkheid van alle mensen in Galaten 3:28, een appel op de slaveneigenaar Filemon doet om de slaaf Onesimus vrij te laten. Maar dat gebeurt niet.

Is dat niet teleurstellend? Had Paulus niet veel uitgesprokener stelling moeten nemen? Die roep om stelling te nemen klinkt ook vandaag. Maar het is niet de weg die Paulus in deze brief kiest. Hij spreekt in plaats daarvan waarderende woorden over hoe Filemon liefde en trouw in de praktijk brengt en verzoekt hem Onesimus als een geliefde broeder te ontvangen. Maar of daar de consequentie bij past om Onesimus zijn vrijheid te geven laat hij in het midden.

Tegelijkertijd geeft Paulus wel onuitgesproken hints die in de richting van vrijlating wijzen. Misschien wel het meest in wat hij schrijft aan het slot van de brief: “Ik heb u geschreven in het volste vertrouwen dat u mijn verzoek zal inwilligen, ik weet dat u zelfs meer zult doen dan dat.”

Dit alles wijst erop dat Paulus een beweging voor ogen staat die, waar het maatschappelijke verhoudingen betreft, geen harde confrontatie zoekt, maar een fundamentele verandering van binnenuit bewerkt. Dat is een beweging die niet afgedwongen wordt, maar van instemming afhangt. Een beweging van het midden.

Wijst Paulus hiermee een zinvolle richting voor hoe christenen midden in het leven en de samenleving kunnen staan? Namelijk door bij maatschappelijke kwesties niet vooral stelling te nemen en zo proberen verandering af te dwingen, maar door te waarderen wat er al aan goed gedaan wordt en dat proberen te versterken, om zo aan te sluiten bij het werk van Gods Geest die zo gestaag maar onstuitbaar een weg baant voor de bevrijdende boodschap van het evangelie.

Uitgelicht

Marlon Winedt laat in een MAW-artikel (lees hier) zien hoe Paulus diverse retorische strategieën inzet om aan de ene kant het christendom niet te tekenen als een religie die de status quo omver zal werpen en aan de andere kant wel degelijk verandering te brengen t.a.v. het instituut van de slavernij. Hij doet dit op vijf manieren:

1. Paulus betrekt de hele huisgemeente in zijn schrijven aan Filemon. Dit is geen individuele aangelegenheid, maar één die de hele gemeente raakt.

2. Paulus prijst Filemons liefde en trouw, als retorisch middel om hem gunstig te stemmen, maar ook als appel om deze liefde en trouw in praktijk te brengen.

3. Paulus zinspeelt in bedekte termen op het afwijzen van het instituut van de slavernij. Bedekt omdat hij geen onrust wil veroorzaken, maar daarom niet minder aanwezig.

4. Paulus pleit niet expliciet voor de vrijlating van Onesimus, maar wel voor een gelijkwaardige behandeling, die neerkomt op een impliciet doorbreken van de verhoudingen van slaafgemaakte en meester..

5. Paulus eindigt zijn brief met een uiting van vertrouwen, dat Filemon het goede zal weten te doen, passend bij de richting die hij in bedekte termen gewezen heeft.

Webinar over Paulus en Onesimus, met Marlon Winedt

Meer weten?

Wil je op het gebied van exegese gelijk meer weten over deze passage?

Op deze pagina vind je aantekeningen bij de tekst en meer informatie over de opbouw en context.

Hier lees je (als je bent ingelogd) deze tekst in verschillende vertalingen.

En wanneer je een Plus-account hebt, vind je hier de passage in verschillende vertalingen met aantekeningen (tip: zet bij ‘Persoonlijk’ ‘Toon voetnoten’ en ‘Toon verwijzingen’ aan).

Blijf op de hoogte

Wil je een seintje ontvangen wanneer er nieuw materiaal online staat?

Op deze pagina:

... vind je in video-vorm en tekst inspiratie voor de preek verbonden aan de kern van dit Bijbelgedeelte.

Paulus formuleert omzichtig in deze brief. Kan deze omzichtigheid ons inspireren?

Je vindt op deze pagina ook links naar meer achtergrondinformatie bij deze passage. Dit alles helpt je om een goed onderbouwde en inspirerende preek te maken die ingaat op actuele vragen.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons