Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap
14 juli 2025Pieter J. Lalleman

Wie is die ruiter?

De eerste zes zegels

1Toen zag ik dit: het lam verbrak een van de zeven zegels en ik hoorde een van de vier wezens roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’ 2Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, op weg naar nieuwe overwinningen. 3Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard. 5Toen het derde zegel werd verbroken, hoorde ik het derde wezen zeggen: ‘Kom!’ Ik zag dit: een zwart paard met een ruiter, die een weegschaal in zijn hand hield. 6Ik hoorde iets als een stem te midden van de vier wezens zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en een dagloon voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’ 7Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.

Openbaring 6:1-8NBV21Open in de Bijbel

Openbaring 6:2 is waarschijnlijk de moeilijkste tekst in Openbaring, omdat niet zeker is wie of wat de ruiter op het witte paard is. Je kunt dit beeld positief opvatten: als Christus zelf of als verpersoonlijking van de prediking van het evangelie. Maar sinds Maarten Luther wordt deze eerste ruiter meestal negatief opgevat: als symbool van oorlog of antichristelijke misleiding.

In Openbaring 5 werd een boekrol geïntroduceerd waarvan het lam in hoofdstuk 6:1-8 de eerste vier zegels opent. Er verschijnen vier ruiters. De laatste drie brengen onheil op aarde, maar wat doet de eerste ruiter? De laatste drie zijn geen individuen, maar machten die in de geschiedenis werkzaam zijn. Hoewel sommigen in de eerste ruiter Christus zien, is ook deze ruiter dus eerder ook de verpersoonlijking van een macht. Maar is dat een goede of kwade macht? En waarom is dat belangrijk om te weten?

De andere drie ruiters

Op het eerste gezicht lijken de vier ruiters en paarden sterk op elkaar, maar toch zijn er grote verschillen tussen de eerste en de andere drie:

  • Alleen de eerste ruiter wordt aangekondigd met een 'geluid als een donderslag'. Dit suggereert dat hij de belangrijkste is.
  • Bij de andere ruiters wordt het onheil genoemd dat ze veroorzaken. Over de eerste ruiter wordt niets negatiefs gezegd.
  • De eerste ruiter ontvangt direct zijn zegekrans. Heeft hij al overwonnen voordat hij bevel kreeg om uit te rijden?
  • Het tweede paard wordt ‘een ander paard’ genoemd, en de afwezigheid van ‘een ander’ bij het derde en vierde paard suggereert dat deze zijn als het tweede; het eerste paard is dus afwijkend.

Jeremia

Dat de vier ruiters geen gelijksoortige groep zijn, blijkt ook in de tweede zin in Openbaring 6:8. Daar noemt Johannes drie rampen, namelijk het zwaard, hongersnood en dodelijke ziekten [of pest]. Hij zegt het niet, maar hij ontleent dit drietal rampen aan het Oude Testament, en wel aan Jeremia, waar het trio ‘het zwaard, de honger en de pest’ een vaste combinatie is. Aan dit trio heeft Johannes ‘wilde dieren’ toegevoegd als de ‘opruimers’ van de slachtoffers van de voorgaande rampen. Johannes’ gebruik van Jeremia bevestigt dat alleen het tweede, derde en vierde paard onheil verbeelden. (Dit alles zou veel duidelijker zijn wanneer het tweede deel van vers 8 genummerd was als vers 9. De traditionele versnummering zet ons weer eens op het verkeerde been.)

Positieve interpretatie

Iemand die Openbaring voor het eerst leest, zal bij de eerste ruiter positieve gedachten hebben, want tot hiertoe in het boek is de kleur wit steeds in positieve zin genoemd (1:14; 2:17; 3:4–5, 18; 4:4). Datzelfde geldt voor de krans (2:10; 3:11 en 4:4). De belangrijkste elementen van de beschrijving van de ruiter (de kleur wit, de krans en het woord overwinnen) houden hun positieve betekenis ook na Openbaring 6:1-8.

Een andere reden voor een positieve uitleg is de nauwe parallel met Openbaring 19:11-16. Omdat de ruiter in hoofdstuk 19 onmiskenbaar Christus is, moet de ruiter in 6:2 ook een positieve betekenis hebben. Er zijn overigens wel verschillen tussen de twee ruiters: De eerste ruiter draagt een boog, terwijl bij de tweede een zwaard uit zijn mond komt. De eerste ruiter ontvangt een krans (stephanos) terwijl de andere ‘veel kronen’ (diadēmata, 19:12) draagt.

En wist je dat in 14:14-16 een derde hemelse figuur verschijnt die ook wordt geassocieerd met de kleur wit? Ook Hij moet Christus zijn, hoewel sommigen aan een engel denken. Dit bevestigt onze conclusie dat de eerste ruiter een positieve betekenis heeft.

Conclusie

Ik zie de eerste ruiter daarom als verpersoonlijking van iets goeds. Daarbij denk ik, met andere uitleggers, specifiek aan het evangelie dat over de hele wereld zal worden gepredikt na de overwinning van Christus op de paasmorgen. De ruiter op het witte paard verbeeldt de gang van het evangelie en het werk van de wereldwijde Kerk. Dit goede vindt plaats gelijktijdig met ‘het zwaard, de honger en de pest’ die door de andere ruiters worden vertegenwoordigd.

De eerste ruiter staat voor de voortzetting van het werk van Jezus door zijn volgelingen, de verkondiging en de activiteit van de christelijke gemeente. Het is dus niet alleen maar slecht wat er in de geschiedenis gebeurt. Jezus is niet afwezig. Wat een bemoediging!

Dr. Pieter J. Lalleman is Bijbelwetenschapper, schrijver en spreker. Hij woont in Zwolle.

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.38.0
Volg ons