Catharijneconvent


Eerste uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.

Gemonogrammeerd en gedateerd op de voorzijde van de kribbe: 'P.DG 1633'. Op de banderol, vastgehouden door vier engeltjes, tekst en notenschrift van een tweestemmig 'Gloria in excelsis Deo et in terra pax hominibus bonae voluntatis' (Ere aan God in den hoge en vrede op aarde aan alle mensen van goede wil).

Gekopieerd naar Aertsens gesigneerde en in 1554 gedateerde Aanbidding der herders.

Linksonder gesigneerd en gedateerd: Abraham Hondiis […] it (fecit) 1664. Inscriptie op de banderol: 'Gloria in exelcius Deo' (Ere aan God in den hoge). Het schilderij was oorspronkelijk aan de bovenkant afgerond, maar kreeg in de 18de eeuw een rechthoekig formaat.


Tweede uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.

De aartsengel Michaël gaat hier gekleed in Romeinse wapenrusting en vertrapt met zijn voet de duivel. In zijn rechterarm, die hij heeft opgeheven, had hij oorspronkelijk een zwaard.


De voorstelling van Adam en Eva betreden het paradijs stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Werd in de omgeving van Roland Savery vervaardigd; toegeschreven aan J. Vrielincx.



Voorstellingen: linksboven: Ahasveros kroont Ester tot koningin; rechtsboven: Ester knielt voor Ahasveros; rechtsonder: Haman ontvangt de zegelring van Ahasveros; linksonder: Ester onthult Hamans boze plannen; op de middenregel: de vijf wijze en vijf dwaze maagden.


Volgens een oude aantekening zou het schilderij gesigneerd zijn met: P. Koedam. Deze signatuur is echter niet meer te vinden.

Gemonogrammeerd P.N.I.V.H.

Gesigneerd op de onderrand met het monogram IDH.

Bovenop de enge poort de personificaties van Geloof, Hoop en Liefde; op de wijde poort Bacchus, twee saters bij een wereldbol en Mars.



Op de plint rechtsonder gemonogrammeerd: N.E.P.

Christus schrijft op de tempelvloer in pseudo-Hebreeuwse letters de woorden: ' Wie van u zonder zonden is , werpe de eerste steen'. Op de achtergrond Christus in dispuut met schriftgeleerden en Farrizeeërs voor een altaar met de Ark des Verbonds en de twee wetstafelen. De architectuur is gebaseerd op prenten van Hans Vredeman de Vries uitgegeven in 1560.

Vijfde uit een reeks van acht schilderijen die bij toerbeurt als altaarstuk werden gebruikt naar gelang de kalender van het liturgisch jaar.



Christus staat boven op de berg met links en rechts in de wolken Mozes en Elias.



De attributen van de engel symboliseren de drie plagen: schedek [pest], lege korenaren [hongersnood] en zwaard [oorlog].

Foliant 65 recto De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Gemonogrammeerd en gedateerd rechtsonder: RHL 1626. Veel elementen uit deze compositie gaan terug op schilderijen met de Doop van de kamerling van Pieter Lastman met name de versie in Karlsruhe uit 1623. Op dit jeugdwerk heeft Rembrandt het moment in beeld gebracht waarop Filippus de doop bedient aan de kamerling. In tegenstelling tot de bijbeltekst, maar in aansluiting op de iconografische traditie, zijn de beide personen niet afgedaald in het water, maar knielt de kamerling bij een watertje neer.

Deze illustratie stamt uit de zogenaamde 'Vorsterman bijbel' (1528), vernoemd naar de uitgever Willem Vorsterman. In het exemplaar van het Museum Catharijneconvent zijn de houtsnedes van Jan Swart ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Gemonogrammeerd en gedateerd links boven het midden: Ano 1605/GG (ineen) F. ET INVEN:.. Op het blad staat de tekst: INITIUM EVANGELII IESU CHRISTI/ FILII DEI (Begin van het evangelie van Jezus Christus, zoon van God)

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Foliant 139 verso De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Linkerdeel van Foliant 312 verso, het rechtergedeelte (hier niet zichtbaar) laat het Verraad van Judas zien. De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Foliant 243 recto. De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

Gesigneerd en gedateerd linksonder: G.V.Eeckhout.fe./Ao 1662. Het thema van de bruidswerving van Rebekka is door Van den Eeckhout verschillende keren in beeld gebracht.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.

De voorstelling stamt uit 'Dat boeck vanden leven ons lief heeren Ihesu Christi' gedrukt door Claes Leeu in 1488 in Antwerpen. De houtsnedes in dit exemplaar zijn met de hand ingekleurd.