100e aflevering van Bijbel Basics
Op 8 september staat de 100e zondag van Bijbel Basics op het programma. Duizenden kinderen horen dan het verhaal over de twaalf spionnen die het land Kanaän moeten verkennen, ze proeven met druiven hoe zoet Gods belofte smaakt, maar ervaren ook dat je je soms zo klein kunt voelen als sprinkhanen. Hoog tijd voor een kijkje achter de schermen: hoe komt een zondag voor Bijbel Basics eigenlijk tot stand? Wie werken eraan mee, en wat moet allemaal gebeuren voordat een zondag online gaat?
Allereerst het team. Wekelijks buigen zich vier Bijbelwetenschappers (Maartien Hutter, Bram Oudenampsen, Maaike van der Weij en Anne-Mareike Schol-Wetter) en twee pedagogen (Lucré van Putten en Gerie van Dijk) over de inhoud van Bijbel Basics. Andere collega’s onderhouden de website en denken na over manieren om het online-materiaal nog toegankelijker te maken. Maar ook buiten het kantoor in Haarlem zijn een heleboel mensen betrokken bij Bijbel Basics. Niet in de laatste plaats die kinderen van Gerie, die als geduldige proefkonijnen voor allerlei proefjes en werkvormen fungeren. Maar ook schrijvers zoals Corien Oranje en tekenaars zoals Bart den Heeten zetten een belangrijke stempel op het materiaal.
Bijbel Basics: dat is de Bijbel voor kinderen in 200 essentiële verhalen. De lijst met verhalen staat al een hele tijd vast, maar dat is natuurlijk nog maar het begin. Bij elk verhaal moet een focus worden gekozen voor de twee leeftijdsgroepen. Welk aspect willen we uitdiepen in de gespreksvragen en de verwerkingen? Hier denkt het hele inhoudelijke team over mee. Daarna zijn de Bijbelwetenschappers aan zet, om elk verhaal van een korte uitleg te voorzien. Waar staat het in de Bijbel, en aan welke andere teksten raakt het? Wat zijn centrale begrippen en thema’s? Waarmee moet je rekening houden als je dit verhaal met kinderen leest? Vaak doen we dat tijdens schrijf-retraites om echt goed te kunnen focussen. Telefoon en e-mail staan uit, we lezen Bijbelcommentaren, schrijven, lezen elkaars stukken mee, en tussendoor is er koffie met iets lekkers of een inspiratie-wandeling. Het zijn dagen waar we al lang van tevoren naar uitkijken!
Vervolgens buigen de pedagogen zich over de invulling van de kinderdienst. Bij het bedenken van de werkvormen komt best wel wat kijken. Het moet afwisselend zijn, want niet elk kind komt op dezelfde manier een verhaal ‘binnen’. De één wordt geboeid door feitjes, een ander juist door menselijke emoties en relaties. Sommige kinderen willen het liefst de hele kinderdienst op tafel dansen (al dan niet op muziek…), anderen houden van knutselen of een rustig gesprek. En hoe langer we bezig zijn, hoe groter de uitdaging wordt om iedere keer iets nieuws te bedenken. Gelukkig houdt Lucré nauwkeurig bij welke weetjes, proefjes, knutsels en spellen al eens langs zijn gekomen!
Inmiddels is het vaste prik: op maandagmiddag bespreken we het materiaal waar we op dat moment aan werken. Komt de focus ook echt tot z’n recht? Kan een formulering nog helderder? Bieden de vragen voldoende openheid voor een goed gesprek? Werkt dit proefje echt? Maar ook: Welke illustrator past het beste bij de sfeer van dit verhaal, en welke auteur kan de Bijbeltekst het beste vertalen naar een hervertelling voor de jongste groep? Soms levert de bespreking hilarische situaties op, bijvoorbeeld wanneer Kerst en Pasen op één dag vallen – midden in juli!
Het is hard werken om iedere zondag weer materiaal aan te bieden waar we helemaal achter staan. Maar het is meer dan de moeite waard. En dat horen we gelukkig ook terug van de kinderwerkers. Als we via de mail of social media een beetje mogen meekijken met kinderen die met plezier met een Bijbelverhaal aan de slag gaan, kan onze dag niet meer stuk!
Anne-Mareike Schol-Wetter
Hoofd Bijbelgebruik Nederlands Bijbelgenootschap