Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap

Kleine en grote verlossing

Bijbeltekst(en)

Ruth 3

1Op een dag zei Naomi, haar schoonmoeder: ‘Mijn dochter, zal ik niet een thuis voor je zoeken waar het je goed zal gaan? 2Boaz, bij wie je gewerkt hebt, is zoals je weet familie van ons. Vanavond zal hij op de dorsvloer gerst wannen. 3Baad je, wrijf je in met olie, kleed je aan en ga naar de dorsvloer. Zorg dat hij je niet ziet voordat hij klaar is met eten en drinken. 4Als hij gaat slapen moet je goed opletten waar hij zich neerlegt, en dan moet je naar hem toe gaan, de deken aan zijn voeteneinde terugslaan en daar gaan liggen. Hij zal je dan wel vertellen wat je moet doen.’ 5Ruth antwoordde: ‘Ik zal doen wat u mij zegt.’ 6Ze ging naar de dorsvloer en deed precies wat haar schoonmoeder haar had opgedragen.

7Boaz at en dronk, voelde zich voldaan, en legde zich te slapen tegen een hoop gerst. Toen kwam Ruth stilletjes naar hem toe, sloeg de deken aan zijn voeteneinde terug en ging liggen. 8Midden in de nacht schrok hij wakker, draaide zich om en zag een vrouw aan zijn voeteneinde liggen. 9‘Wie ben jij?’ vroeg hij. ‘Ik ben het, heer, Ruth,’ zei ze. ‘Laat mij bij u schuilen, want u kunt voor ons als losser optreden.’ 10‘Moge de HEER je zegenen, mijn dochter,’ zei hij. ‘Dit getuigt van nog meer trouw dan wat je voorheen al hebt gedaan. Je hebt niet omgekeken naar jongere mannen, arm of rijk. 11Daarom, mijn dochter, wees niet bang. Ik zal doen wat je van me vraagt; iedereen in de stad weet immers dat je een moedige vrouw bent.

Ruth 3:1-11NBV21Open in de Bijbel

We gaan weer even een stukje terug in de geschiedenis van Israël, naar de tijd van de rechters. Weet je nog wat we tien dagen geleden lazen over de weinig aantrekkelijke oorsprong van het volk van Moab, uit Lot en zijn dochter? De verhouding tussen Israël en dit buurland bleven bestaan. Gelukkig zijn er óók andere verhalen te vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal van Ruth. Deze Moabitische vrouw besluit tegen alle verwachtingen in om met haar Israëlitische schoonmoeder Naomi mee te gaan naar Betlehem – de plek waar volgens Micha de leider vandaan zal komen die namens God zal heersen – en daar voor haar te zorgen.

De scene die zich in de tekst van vandaag afspeelt, lijkt dan wel weer een beetje op de scene met Lot en zijn dochters. Het had best dezelfde kant kunnen opgaan, daar op die donkere dorsvloer.

Maar dat doet het niet. Ruth stuurt het gesprek meteen de goede kant op: het gaat niet om een door mensen bedachte, stiekeme oplossing voor het probleem dat zij en Naomi geen inkomen én geen nakomelingen hebben. Nee, het gaat om Boaz’ verantwoordelijkheid als losser. Daar moet de oplossing vandaan komen. En het is vast geen toeval dat het Hebreeuwse woord voor losser, go’el, ook regelmatig gebruikt wordt voor de rol die God speelt tegenover Israël. De kleine verlossing die Boaz hier teweeg moet brengen is een beeld voor de grote verlossing die God voor zijn volk bewerkstelligt, en uiteindelijk voor de hele wereld.

Welke overeenkomsten zie je tussen Boaz als losser en God als verlosser? Waarin verschilt de verlossing die zij brengen?

Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschapv.4.26.9
Volg ons